افتخار ايراني، زيست فرآورده هاي بهمن

افتخار ايراني، زيست فرآورده هاي بهمن

  شرکت زیست فرآورده های بهمن، فعالیت پژوهشی خود را در زمینه تولید فرآورده های بیولوژیکی از سال...

فروش جوجه انواع مختلف طیور در ساری

فروش جوجه انواع مختلف طیور در ساری

    فروش جوجه مرغ بومی، غاز ، اردک و ... در  استان مازندران آقای مهندس...

کتاب دانشگاهی پرورش علمی و عملی اردک

کتاب دانشگاهی پرورش علمی و عملی اردک

بدین وسیله چاپ کتاب پرورش علمی و عملی اردک توسط انتشارات دانشگاه تخصصی فناوری های نوین امل را...

پرورش و فروش قارچ خوراکی در استان گلستان

پرورش و فروش قارچ خوراکی در استان گلستان

   پرورش و فروش قارچ خوراکی در روستای باغ گلبن (باباگلمه) شهرستان گرگان آقای رمضانعلی...

بازار افزودنی ها: خوب، بد، زشت!

مزایای استفاده از افزودنی­ های خوراکی مانند پرو­ بیوتیک برکسی پوشیده نیست و در مقالات متعدد نیز به طور گستره به آن پرداخته شده است. تا اینجا سناریوی فیلم خوب پیش رفته است. اما سکانس­ های ناخوشایندی نیز گاهی اوقات دیده می­ شوند که در زیر به چند مورد اشاره می­ شود.

 

بیاییم از سوداگری و افسونگری نمایشگاه ­های تجاری مختلف شروع کنیم. هنگامی که شما با مدیر بازاریابی یک شرکت افزودنی خوراکی صحبت می­ کنید، برخی ­ها آنچنان اندر احوالات خوبی ­های افزودنی خود سخن می­گویند که گویی همه مشکلات با همان یک افزودنی حل می­شود از مقابله با انواع بیماری­ ها ، افزایش باورنکردنی وزن دام و طیور، شیر بیشتر، سود سرشار تا مسئله سوراخ لایه اوزون و ...

 

بد آن است که تعدادی شرکت­ های وارد کننده فقط بر اساس دهن پرکن بودن کشور تولید کننده محصول به تبلیغ می ­پردازند بدون آنکه به مصرف کننده کمترین اطلاعی در مورد کارخانه تولید کننده و نحوه ساخت محصول ارائه بدهند. برای روشن تر شدن موضوع اجازه بدهید مثالی عرض کنیم. در دنیای فوتبال آقای لیونل مسی و فلان بازیکن نیمکت نشین بارسلونا هر دو ادعای عضویت در چنین تیمی را دارند، اما این کجا و آن کجا! لذا صرفاً بر اساس نام کشور نمی­ توان کیفیت یک محصول افزودنی را قضاوت نمود.

 

گهگاه نیز مشاهده می ­شود که دوز مصرف توصیه شده برای یک محصول خاص در کاتالوگ اصلی انگلیسی با ترجمه فارسی تناقض آشکار دارد. این امر به ویژه در مورد پری­ بیوتیک­ ها بیشتر به چشم می­ خورد. چرا که اغلب مصرف کنندگان به سمت استفاده از افزودنی­ های با دوز مصرف کمتر سوق پیدا کرده ­اند و از این رو تعدادی وارد کننده و یا توزیع کننده نیز مطابق میل و کشش بازار داخلی دوز را آنگونه که مصرف کننده بپسندد توصیه می­ نمایند و نه آنگونه که شرکت سازنده بر اساس آزمایشات دقیق گفته است.  مشکل معمولاً وقتی بروز پیدا می­ کند که به عنوان مثال مرغدار محترم از آن محصول خاص نتیجه لازم را به دست نمی­ آورد و در خاتمه همه افزودنی­ ها بدنام شده و اینجاست که خشک و تر باهم می ­سوزند!

 

صد البته پرده زشت این نمایش مربوط به برخی گران فروشی­ هاست. به عنوان مثال دو پروبیوتیک با یک گونه باکتریایی مشابه در بازار وجود دارند که قیمت نوع خارجی تقریباً دو برابر محصول ایرانی است در عین حال که مقدار CFU محصول داخلی بیشتر نیز می­ باشد. این امر نشان دهنده تبلیغات آنچنانی برای عوام فریبی و القای برتر بودن و ارزشمند­تر بودن کالای مشابه خارجی است. در حالی که همگی می ­دانند یک باکتری خاص از هر جای دنیا که باشد در دستگاه گوارش میزبان اثرات مشابه دارد.

 نویسنده: مدیریت کایر ایرانی، 1397

چالش ها و فرصت های فرا روی توسعه پایدار در صنعت دامپروری ایران

 

 

با توجه به جایگاه فعلی صنعت دام و طیور در کشورمان و در نظر گرفتن امور مختلف بهتر است دو برنامه کوتاه و بلند مدت برای آینده هر چه روشن تر دامپروری کشور تدوین شوند. در هر یک از این دو برنامه باید چهار ستون حاکمیت، دانشگاه ، تشکل ها و صنعت را باهم و درکنارهم در نظر گرفت.

 

در برنامه کوتاه مدت به فرض یک ساله، نقش حاکمیت بسیار پررنگ است و حتی با توجه به شواهد بر سه اصل دیگر نیز سایه افکنده و دیگر بخش­ ها بیشتر مفعول می باشند. اما به هر حال در همین فرصت اندک نیز با نشست­ های اضطراری صاحب نظران سه بخش دیگر و رایزنی می­توان از خرد جمعی بهره برد و لااقل در تصمیم سازی برای تصمیم گیری حاکمیت برای مسایلی مانند تنظیم بازار نقش سازنده ای ایفا نمود.

 

 اما در برنامه بلند مدت به فرض ده ساله، می­توان با فراغ بال بیشتر سرنوشت این صنعت را جور دیگری رقم زد و در این بین دو بازوی دانشگاه و تشکل ها می توانند با هم نقش های محوری داشته باشند. به عبارت دیگر دانشگاه ها به عنوان مبدا تحول و تربیت کارشناسان آینده به سمت کاربردی تر شدن آموزش و پژوهش مورد نیاز صنعت پیش روند و تشکل های مربوطه نیز به عنوان حلقه های گمشده بین دانشگاه، صنعت و حاکمیت نقش آفرینی پررنگ تری داشته باشند. خلاصه برنامه بلند مدت برای هر یک از بخش ها می­تواند به قرار زیر باشد:

 

 

دانشگاه:

 

  1. ایجاد رشته های کاربردی و بین رشته ای جدید متناسب با نیاز صنعت آتی و بازنگری سرفصل بعضی دروس فعلی
  2. انجام تحقیقات سفارشی صنعت در پایان نامه ها و طرح های دانشگاهی
  3. ایجاد قطب علمی موضوعی خاص در یکی از دانشگاه های معتبر هر استان برای تمرکز بر نیازهای پژوهشی ویژه
  4. تقویت هر چه بیشتر دفتر ارتباط با صنعت و تعامل گسترده با مراکز علمی – تحقیقاتی جهان
  5. تقویت پارک علم و فناوری در کنار دانشگاه
  6. گذراندن جدی کارورزی دانشجویان در واحدهای تولیدی طی چند تابستان (اندیشه کایری)
  7. برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان صنعت با امتیاز بازآموزی و لحاظ در رتبه نظام مهندسی
  8. انجام آزمایشات مورد نیاز صنعت در آزمایشگاه ها و درمانگاه های مرجع دانشگاه ها
  9. محدود کردن تعداد پذیرش دانشجویان و ایجاد توازن بین دانش آموختگان هر تخصص و نیاز بازار کار

 

10. تغییر خط مشی ارتقای اعضای هیات علمی از انتشار مقالات غیرکاربردی در شرایط کشور خودمان به سمت ثبت اختراع (patent)

 

 

 

تشکل ها:

 

  1. ایفای نقش جدی به عنوان حلقه واسطه بین سه بخش دیگر
  2. وحدت در تصمیم گیری و پیگیری جدی مطالبات صنعت از حاکمیت
  3. هدف گذاری نوع تولید و نقشه راه
  4. نظارت بر جوجه ریزی
  5. مجوز احداث مرغداری
  6. آماربرداری دقیق وضعیت تولید در کشور
  7. همیاری بیشتر در برگزاری همایش ها و سمینارهای علمی و نمایشگاه های تجاری
  8. همبستگی انجمن جهانی علوم طیور، نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی، اتحادیه و انجمن مرغداران و غیره در جهت همگرایی بیشتر در تصمیم گیری و اجرا

 

 

 

صنعت:

 

  1. به روزسازی دانش فنی کارشناسان و آموزش حرفه ای کارگران مرغداری
  2. تجهیز و نوسازی مرغداری ها
  3. تابعیت از تشکل ها و الزام به ارتباط سازنده با دانشگاه ها
  4. الزام واحدهای تولیدی برای استخدام کارشناسان مربوطه
  5. هدفمندی تولید متناسب با نیاز بازار داخل و خارج مانند وزن هدف استاندارد برای هر یک و استاندارد بسته بندی
  6. توجه جدی تر به پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک (مانند شرکت زربال) و حتی ارگانیک به خصوص در بحث صادرات
  7. ایجاد مجتمع های تولیدی و کشت و صنعت و یا شهرک های دامپروری و مرغداری (در صورت امکان!)
  8. ایجاد شرکت های تولیدی دانش بنیان برای برندسازی  و توجه به بازارهای خاص (niche market)

 

 

 

 حاکمیت:

 

  1. بهبود وضعیت بیمه محصولات
  2. تخفیف مالیاتی برای واحدهای تولیدی دارای ارتباط مناسب با دانشگاه و تشکل ها
  3. تشویق مالی و اعتباری با وام کم بهره و یارانه و جایزه صادرات
  4. تعیین حداقل قیمت تضمینی مرغ و تخم مرغ برای جلوگیری از ضرر مرغداران زحمت کش
  5. سرمایه گذاری برای بهبود وضعیت مرغ لاین برای دفع خطر احتمالی ناشی از وابستگی شدید به سویه های مرغ خارجی
  6. حمایت از برندسازی ایرانی قوی برای رقابت در بازارهای جهانی
  7. درجه بندی کیفی محصولات با قابلیت رهگیری از مصرف کننده تا تولیدکننده
  8. حمایت رسانه ها از تولید ملی و اطلاع رسانی مناسب جهت رفع برخی نگرانی های مصرف کنندگان ناشی از شایعات
  9. شایسته سالاری در پست های تخصصی و بهره گیری از اساتید و خبرگان پیشکسوت در اتاق فکر

 

10. توجه به نژادها و توده های ژنتیکی طیور بومی به عنوان میراثی گرانبها برای آیندگان و به فراموشی نسپردن مراکز اصلاح نژاد مرغ های بومی

 

11. توجه به حفظ محیط زیست به خصوص محدودیت دفع آمونیاک و فسفر از فضولات مرغداری ها

 

12. توجه به منابع انرژی نو و درجه بندی واحدهای تولیدی با توجه به میزان بهره وری

 

13. قانونگذاری و اجرای دقیق قانون جهت حفظ کاربری زمین های مرغداری (و حالت کلی تر بخش کشاورزی) با سیاست های ترغیبی

 

14. استفاده از مشارکت خارجی به منظور بهره گیری از دانش فنی آنها و نه فقط واردات کالاهای مصرفی

 

15. جذب سرمایه گذار برای تولید متیونین، لیزین، ترئونین و کولین برای جلوگیری از خروج وحشتناک ارز از کشور

 

16. نظارت بیشتر در جلوگیری از ورود مواد اولیه بی کیفیت مانند متیونین تقلبی

 

17. سیاست گذاری تشویقی برای فعالترسازی صنایع مربوط به تجهیزات مرغداری و فرآوری کننده محصولات فرعی کشتارگاه

 

18. بهبود روابط بین الملل به ویژه با کشورهای همسایه برای بازار خارجی سهل الوصول و سپس تلاش برای بازاریابی جهانی

 

19. ایجاد مناطق آزاد ویژه کشاورزی و نقش پررنگ تر بورس

 

20. توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه از کشور در سرمایه گذاری مربوطه

 

 

لطفا برای مطالعه ادامه مقاله اینجا کلیک بفرمایید

دلت خوشه!؟

به راستی چرا باید پرو­ بیوتیک در جیره غذایی استفاده کنیم؟ به چه دردی می خورد؟ با این همه مشکلات، پری­ بیوتیک را کجای دلم بگذارم؟ این سوالات معمولاً جزء اولین پرسش ­هایی هستند که در مواجه با یک مرغدار زحمتکش با آن مواجه می ­شویم. در حالی که همگی می­ دانیم افزودن چنین افزودنی خوراکی باعث افزایش قیمت جیره و در نهایت بیشتر شدن هزینه­ های تولید می­ شود. برای یافتن پاسخ درست باید ریشه­یابی کرده تا بفهمیم که در چنین اوضاعی که قیمت نهاده ­هایی مانند ذرت و کنجاله سویا به خودی خود فشار مالی زیادی به مرغداران وارد می­کند، آیا سزاوار است که ما آنها را با تبلیغات اغواگرانه وادار به خرید چنین چیزی نماییم؟ آیا اضافه کردن پری­ بیوتیک، پروبیوتیک و مواردی از این دست واقعاً قوز بالاقوز هست یا مرحمی برای التیام زخم تولید؟

هر یک از این صحبت­ ها در جای تخصصی خود جای تامل و بحث فراوان دارد. عده­ ای خود را کاملاً بی­ نیاز از هر گونه دستاورد علم و فن جدید دانسته و همچون مرغدار اعظم معبد آمون با تفاله پاپیروس و آب نیل بهترین ضریب تبدیل را می­گیرند! برخی فکر می­کنند، پری­ بیوتیک مثل فلفل و زردچوبه است که فقط چاشنی غذا باشد و بود و نبودش یکی ­است. اگرچه حتی اثرات مثبت چنین افزودنی­ های گیاهی نیز بر سلامت انسان اثبات شده ­اند. در واقع باید پذیرفت که منابع علمی معتبر جهانی و تجارب عملی مرغداران خبره بیانگر حقایقی از اهمیت مصرف افزودنی­ های خوراکی می ­باشند. به عبارت دیگر اگر قبول داشته باشیم که بی­ مایه خمیر فطیر است، متعاقباً از دیدگاه تغذیه ­ای و دقیق­تر درمی­ یابیم که خمیرمایه چیزی جز افزودنی مخمر (Yeast) نیست. پس نیاکان ما خیلی خوب اهمیت موضوع را فهمیده بودند. اما جالب اینجاست که امروزه این مسئله توسط گروهی به کل انکار شده و در عین حال که در اولین برخورد از عملکرد فوق العاده گله خود – با وجود جیره غذایی نامناسب - می­ بالند، اگر بیشتر پای حرفشان بنشینیم در پایان از تیره ­روزی خود همیشه می­ نالند!!

 

تعدادی دیگر نیز همچون کارشناس با مقام نیمه خدایی شهر تِبس چاره کار را در استفاده مدام از آنتی بیوتیک­ ها ­دانسته و آنها را حلّال همه مشکلات سلامت گله می­دانند. این عزیزان با دیدگاه سنتی، استفاده از هر گونه جایگزین جدید آنتی­بیوتیک را نفی کرده و با تکیه بر تجربیات مستحکم خود صرفاً آنتی ­بیوتیک های محرک رشد را درخور توجه می­ دانند. مثلاً می­گویند: کی به کیه؟ آنتی ­بیوتیک بزن بره دکترجان!!  به راستی آیا در ممالک فرنگ هم اینچنین آنتی­ بیوتیک­ هایی هنوز کاربرد دارند و آنها همچنان از فلاووفسفولیپول و آویلامایسین بهره می­ برند؟  اگرچه این آنتی­ بیوتیک ­ها حتی با مقدار مصرف اندک از جهت بهبود سلامت روده و در نهایت عملکرد مرغ­ ها شناخته شده­اند، اما پرواضح است که چنین داروهایی در سطح جهانی روز به روز با محدودیت­ های بیشتری مواجه می­شوند چرا که باعث مقاومت آنتی­ بیوتیکی در طیور و در نهایت انسان می­ گردند و پیامدهای ناخوشایندی را به دنبال دارند. از این رو با روشن شدن افکار عمومی در مورد چنین مسئله ­ای و تقاضای بازار برای مصرف مرغ بدون آنتی بیوتیک، پرورش دهندگان نیز تولید خود را به این سمت سوق می­دهند. این امر در کشور ما نیز خوشبختانه در حال ترویج می­ باشد و طی سال ­های اخیر تولیدکنندگان خوبی هم گام به این عرصه گذاشته ­اند.

برخی مرغداران که تحصیلات تخصصی در این زمینه را دارا نیستند و حتی متاسفانه تعدادی از کارشناسان مربوطه سخت بر این عقیده ­اند که هیچ یک از افزودنی­ ها به هیچ دردی نمی­خورند! علت اصلی نگرش منفی این عزیزان یا به تجربه منفی موردی بر­می­گردد و یا اینکه تصور درستی از انتظارات حاصل از استفاده هر افزودنی ندارند. قبل از استفاده از هر نوع افزودنی خاص مانند پروبیوتیک در ابتدا باید از خواص و به خصوص تداخلات آن بخوبی اطلاع داشته باشیم. برای نمونه بیشتر افزودنی­ های پروبیوتیکی که پیشتر وارد بازار شده بودند به آنتی­ بیوتیک و حرارت پلت ­سازی حساس بوده و کارایی خود را ازدست می­دادند. بنابراین با استفاده نادرست از این افزودنی، مصرف کننده بدین نتیجه می­رسید که اثری ندارد. از طرفی دیگر باید به مقدار مصرف هر نوع محصول دقیقاً طبق توصیه شرکت تولیدکننده توجه داشت و نه واردکننده یا توزیع ­کننده!! علاوه براین باید دقت داشت که همچون اجناس دیگر بازار در این حوزه نیز احتمال تقلب و غش وجود دارد. همچنین باید ملاحظه شود که محصول از شرکت و کشور صاحب نام در این حوزه علمی با فناوری روز باشد. علاوه بر اینها، چون عوامل مختلفی در عملکرد نهایی گله طیور تاثیر می­گذارند نباید کاستی­ های دیگر را به حساب ناکارآمدی افزودنی خوراکی گذاشت و ممکن است یک افزودنی در همه شرایط نتیجه یکسانی به دنبال نداشته باشد.

 

گروهی نیز مسائل را عمیق ­تر از این حرف­ ها می ­دانند و با لحن عجیب تکرار می­ کنند. دلت خوشه!؟ پری­بیوتیک دیگه چیه!؟     "خانه از پای بند ویران است                      خواجه در بند نقش ایوان است"

این سروران بر این باورند که پروبیوتیک، پری ­بیوتیک و سین­ بیوتیک برای کشورهایی مناسب هستند که زیرساخت ­های بهتری دارند و به اصطلاح بقیه چیزهایشان نیز ایده­ آل است. این عزیزان با این تفکر می­ پندارند که چون بسیاری از مرغداری­ های ما با مشکل تاسیسات نامناسب، عدم رعایت ایمنی زیستی و عوامل محیطی نامساعد مانند تنش گرمایی مواجه هستند، از این رو افزودنی­ های خوراکی در چنین شرایط نامطلوبی اثرات مشهودی ندارند و فقط برای شرایط آرمانی مفید می­باشند. در این مورد نیز باید عرض کرد که طبق جدیدترین یافته­ های علمی، افزودنی­ های خوراکی در شرایط چالش­ برانگیز مانند درگیری با سطح تحت بالینی بعضی از عوامل بیماری­زا از جمله سالمونلا و یا تنش حمل ­و­ نقل و تنش گرمایی اثرات معنی­دار بیشتری نشان می­دهند.

به هر حال، هر چند بسیاری از مشکلات صنعت خارج از حیطه توانمندی­ های ماست و ما نمی­توانیم به عنوان مثال در مورد قیمت مرغ و جوجه کاری بکنیم اما حداقل در مورد بهبود سلامت و عملکرد گله خود می ­توانیم با به­ کارگیری محصولات حاصل از علم روز دنیا موفقیت ­هایی را به همراه داشته باشیم. پس برای دید بهتر بیاییم از دیدگاه علمی جهانی به این قضیه بنگریم و فکر نکنیم افزودنی­ های خوراکی فقط و تنها فقط برای مرغداران عزیز ما و بازار ایران تولید شده ­اند.

در نتیجه،

چشم­ ها را باید شست

 جور دیگر باید دید....

 

(نوشته مدیریت کایر ایرانی، دی 1396)

کلینیک تخصصی خدمات تولیدی و مشاوره ای پرورش، تغذیه، تولید مثل و درمان دام و طیور

کلینیک تخصصی خدمات تولیدی و مشاوره ای پرورش، تغذیه، تولید مثل و درمان دام و طیور

مطالب مرتبط

ویژه کشاورزی

    با توجه به جایگاه فعلی صنعت دام و طیور در کشورمان و در نظر گرفتن امور مختلف بهتر است دو برنامه کوتاه و بلند مدت برای آینده هر چه روشن تر دامپروری کشور تدوین شوند. در هر یک از این دو برنامه باید چهار ستون حاکمیت، دانشگاه ، تشکل ها و صنعت را باهم و درکنارهم در نظر گرفت.   در برنامه کوتاه مدت به فرض یک ساله، نقش حاکمیت بسیار پررنگ است و حتی با توجه به شواهد بر سه اصل دیگر نیز سایه افکنده ...
پرورش گوسفند (اصول و روش هاي مدرن در توليد). 1392. مهندس مرتضي مرادي ديوكلايي. مركز انتشارات توسعه علوم. ساري
   تولید ایرانی با استانداردهای جهانی    
مزایای استفاده از افزودنی­ های خوراکی مانند پرو­ بیوتیک برکسی پوشیده نیست و در مقالات متعدد نیز به طور گستره به آن پرداخته شده است. تا اینجا سناریوی فیلم خوب پیش رفته است. اما سکانس­ های ناخوشایندی نیز گاهی اوقات دیده می­ شوند که در زیر به چند مورد اشاره می­ شود.   بیاییم از سوداگری و افسونگری نمایشگاه ­های تجاری مختلف شروع کنیم. هنگامی که شما با مدیر بازاریابی یک شرکت افزودنی خوراکی صحبت می­ ...
مقدمه:      کنترل سالمونلا در پرورش طیور هم از نظر سلامت پرنده و هم انسان حائز اهمیت است. سالمونلا تنها در ایالات متحده، باعث یک میلیون گزارش بیماری، 19000 بستری و 380 مورد مرگ انسان در سال است. محصولات طیور آلوده از عوامل این آمار است. استفاده زیاد از آنتی­ بیوتیک موجب ایجاد مقاومت آنتی­ بیوتیک در باکتری­ های بیماری­زا شده است. از این رو به خاطر فشار روزافزون نهادهای قانونی و تقاضای بازار، ...
آزمايشگاه پرتو آزمون جوانه خراسان:- آزمايشگاه همكار اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي- دارای 4 آزمایشگاه تخصصی: فیزیکوشیمیایی، میکروبی، آنالیز دستگاهی، تحقیق و توسعه- داراي موافقت اوليه آزمايشگاه همكار از اداره نظارت بر غذا و دارو- عضو انجمن آزمایشگاه های همکار- آزمایشگاه تخصصی میکروبیولوژی با توانایی اندازه گیری آفلاتوکسین با دستگاه الایزا ریدر- داراي گواهينامه استاندارد ايزو 17025- تنها آزمايشگاه ...

ویژه گردشگری

وقايع اتفاقيه

تبلیغات متنی



آمار

نظرسنجی

عملکرد اطلاع رسانی وب سایت کایرایرانی را چگونه ارزیابی می کنید ؟ ( لطفا ما را نقد کنید )

خوب - 77.9%
متوسط - 7.7%
بد - 11.5%

مجموع آرا: 104
امکان ارسال نظر براي اين نظر سنجي غير فعال شده است در: فوریه 29, 2016